fredag den 22. februar 2008

All hat and no cattle

Hillary Clinton beskrev ved et valgmøde i Texas Barack Obama som “All hat and no cattle”. Formuleringen er en kritik af Obamas succesfulde kampagneslogan: ”change”. Clinton er forståeligt nok frustreret efter, at primærvalgene, der umiddelbart lignede en walk-over, udviklede sig til et mareridt.
Ser vi bort fra Clintons motiver, så rammer citatet ovenfor ikke fuldstændigt ved siden af – tværtimod. Efter otte år med Georg W. Bush ved magten ønsker et stort flertal af amerikanerne forandring, og det får de også al den stund, at Bush jo går af som præsident næste år.
Obamas kampagne bygger på den opfattelse, at Bush, Clinton og resten af parnasset i Washington D.C. fører politik på en forældet måde og at Obama står for en ny politik. Men hvilken?
Pointen er at de mange amerikanere, der ønsker forandring - noget andet - sagtens kan blive enige om, at de ikke ønsker Bush og det han stod for, mens de næppe kan blive enige om, hvad de konkret ønsker i stedet for, udover netop forandring.
Derved minder Obamas succes ufattelig meget om Ny Alliances ditto tilbage i maj måned, da partistifterne lovede opgør med blokpolitikken og ’nok er nok’, mens lanceringen af et decideret partiprogram blev skubbet til sensommeren og konkrete udmeldinger om statsministerønske først kom frem i valgkampens sidste dage. Da blev det tydeligt at Naser Khader og NA var ”All hat and no cattle”.
Et andet eksempel er Helle Thorning-Schmidt, der som et relativt nyt og ubeskrevet blad blev valgt som den ’nye’ leder af Socialdemokraterne, der skulle gøre op med fløjkampene og bringe partiet tilbage til regeringsmagten. Euforien lagde sig som bekendt hurtigt, da hun blev nødt til at bekende kulør og føre politik.
Så selvom Obama pt. kan mærke forandringens vinde i ryggen, så kan også han meget vel være ridende på vej alene ud mod solnedgangen. Og ænser måske knapt nok, at vælgerne har søgt forandring andre steder, fordi den store hat skygger for hans udsyn.

Ingen kommentarer: